At blive en handlekraftig forbruger

Hvor mange gange har du sagt til dig selv… “jeg bare ønsker at selskabet ville behandle mig som de værdsat min forretning!”?

I mange år trænede jeg kunde Service Reps på en stor virksomhed. Der er ingen tvivl om at det var i disse år blev jeg personligt en forbruger med temmelig høje standarder og forventninger. Det var også i løbet af denne tid, indså jeg min eneste punkt af magt (som forbruger) var at tage min forretning andetsteds, hvis jeg ikke får den behandling jeg har fortjent. Mens det ikke måske lyder som meget, tage et minut og tilføje det!

Hvor meget bruger du på din købmand i et år?

Hvor meget bruger du på din lokale tankstation i et år?

Hvor meget bruger du på din lægens kontor i et år (Sørg for at inkludere din forsikring betaler)?

Er du overrasket over?

Uanset om vi tror bevidst om det eller ej, er vi alle forbrugere af selskaber og virksomheder, som profiterer fordi vi vælger at gøre forretninger med dem. Nøgleordet her er “vælge”, og vi vil snakke om det senere.

Nogle af de mindste virksomheder gør et fantastisk stykke arbejde, lære deres ansatte til at behandle deres kunder. Måske er det det sted du stoppe for kaffe på vej til arbejde om morgenen. Du går, kaffen er varm og frisk, det er pænt og ryddeligt, kassereren har et stort smil (selvom det er virkelig travlt), og de selv tage sig tid til at takke dig for din virksomhed.

Så er der nogle af de større selskaber (ikke alle). De har redegørelser mission, vision og værdier på væggene. I loungeområde medarbejder er der plakater, der siger noget om deres forpligtelse til kvalitet og service. Alligevel, når du nå kundeservice eller tjek person, vises de livløse… ingen entusiasme, ingen øjenkontakt, og stort set ingen bekræftelse… og Gud hjælpe dig hvis du ulejlige dem ved at bede om en forklaring eller et pris tjek.

Beslutte lige nu til at blive en handlekraftig forbruger og give din virksomhed til dem, der behandler dig som de sætter pris på din virksomhed. Her er en strategi for at få dig der:

Opret en liste over alle steder du handler. Glem ikke at inkludere abonnementer, finansielle institutioner, og selv din handyman.

Næste, Vurder din tilfredshed med hver enkelt virksomhed på listen (5 = meget tilfreds – 1 = ikke tilfreds).

Anmeld din ratings.

Hvis der er ratings af 1 eller 2, tage din virksomhed et andet sted… straks.

Virksomheder du bedømt 3 bør overvejes i farezonen. Hvis du vælger at bo hos dem, i det mindste give dem noget feedback på hvad de kan gøre for at forbedre. Anmeld dem igen i 6 måneder.

Gentag processen årligt.

Min pointe… du fortjener at blive behandlet med respekt og påskønnelse, og du har et valg! Hvis du motionerer dette valg, du tjener os alle som forbrugere. Ikke nøjes med mindre!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.